Namn: Fredric Johansson
Bor: Stockholm
Sysselsättning: Fotograf,musiker. Säljare på Teknikmagasinet

I min blogg så skriver jag om mitt liv där jag hinner med både det ena och det andra. Jag har mitt egna företag som fotograf, spelar i bandet Surviving the charade och jobbar på Teknikmagasinet i Stockholm

Dodge & Burn

En teknik som jag använder VÄLDIGT mycket när jag redigerar min bilder är Dodge & Burn. En teknik du inte kan leva utan när du väl har börjat redigera med den. Det är inte så svårt och när man har tränat in det och gjort det några gånger så blir resultatet mycket bättre. Framför allt så lyfter det dina bilder till 100% 
 
Det man gör med Dodge & Burn i helhet är egentligen att ljusa upp dom partier som redan är ljusa och mörka ner partier som är redan är mörka. för att framhäva konturer och former i t.ex ett ansikte.
 
Men det finns olika tekniker 
 
1. Antingen så använder du Photoshops egna Dogde & Burn verktyg som ser ut såhär (se bild under).
Problemet med denna teknik är att det är svårt att ångra och svårt att ändra och pilla med det i efterhand och framför allt så tenderar funktionen att förstöra kvaliten i själva bilden om du överanvänder den.
 
 
Så. Det finns andra sätt som underlättar ditt arbete, jag har kollat runt lite på nätet och hittat två stycken som förklarar detta väldigt bra och är väldigt pedagogiska, annat än vad jag skulle vara.
 
Första sättet är detta.
 
 
 
 
Andra sättet hittar ni här.
 
 
Ta eran tid och titta igenom och testa en massa på era egna bilder. Glöm inte att det kan vara en bra funktion även i landskapsbilden för att ljusa eller mörka upp vissa partier.
2013-08-21 @ 00:12:00 Fotokurser Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback