Namn: Fredric Johansson
Bor: Stockholm
Sysselsättning: Fotograf,musiker. Säljare på Teknikmagasinet

I min blogg så skriver jag om mitt liv där jag hinner med både det ena och det andra. Jag har mitt egna företag som fotograf, spelar i bandet Surviving the charade och jobbar på Teknikmagasinet i Stockholm

Foto för nybörjare!

Läs igenom detta om du precis har eller ska inhandla din första systemkamera!
 
Saker jag kommer gå igenom!
 
Vilka tillbehör ?
 
Olika Inställningar!
 
Vad man ska tänka på!
 
 
Kameror.
Nästan alla teknik affärer erbjuder ett sortiment av nybörjarkameror. Min första kameran köpte jag från USA vilket var ett big misstake! Ingen garanti eller någonting! Det jag skulle ha gjort var att köpa en nybörjarkamera från t.ex Scandinavian Photo, Cyberphoto.
 
Om du är ny inom foto och tycker att det verkar vara kul och intressant, men har hört att dom här systemkamerorna är ju dyra som fan. NEJ det är dom inte, och för bara runt 3-4 tusen får du en duglig kamera så du kommer lära dig massa av!
 
Och kom ihåg att det inte är kameran som gör dig till en bra fotograf, utan ditt öga.
 
 
 
 
Objektiv.
Så vilket objektiv ska du använda?
Det får man faktiskt känna efter lite själv, men ett perfekt nybörjare objektiv som nästa ALLA har är ett 50mm fast 1,8/f
 
1,8/f (bländaren) betyder att objektivet tar in väldigt mycket ljus, vilket ger en fin suddig bakrund och är sjukt snyggt till porträtt av människor när du vill få fram personen i fråga.
 
Om du vill fotografera fåglar, djur och sport där du inte alltid kan komma så nära så kan jag rekommendera ett objektiv som går upp till 200-300. Dom finns självklart i massa olika prisklasser men det är dom som ligger på låga bländartal (kan ta in mycket ljus) som är väldigt dyra.
 
Tillbehör.
Viktiga tillbehör är stativ, filter,mottljuskydd, fjärrutlösare mm
 
Ett UV filter stärker färgerna men skyddar även linsen! Klart man köper ett filter för 200 kr istället för att köpa ett nytt objektiv för 2000 om linsen skulle gå sönder?
 
Motljuskydd skyddar mot motljus haha, så enkelt är det! Så att solen in ska lysa in direkt in i linsen, men kom ihåg att motljus i bilder kan vara ruskigt snyggt! Våga testa!
 
Fjärrutlösare hjälper till när det gäller skakningar när du tar bilden! Speciellt när det gäller långa slutar tider! och du kan även ta ego pics! Och vem vill inte vara med på bild!?
 
Stativ är ett MÅSTE, du ska ha ett stativ, det bara är så! Hjälper till att få skarpare bilder och du behöver inte hålla på den tunga kameran i handen hela tiden! Du slipper även brus i bilder när det gäller långa slutartider!
 
Tips.
Ett tips inom foto som jag har fått lära mig!
Titta på bilder, vad ska bort, vad som kanske ska kanske ska tillägas? Lär dig se bilden innan du tar den. Gå runt och forma händerna som en fyrkant och kolla om det skulle bli en bra bild! Var kreativ!
 
Inställnigar.
Så när du har fått din systemkamera, vad gör du då? ut och fotar såklart! Men det kanske inte är så lätt!
ja det finns ett automatläge men hur kul är det att fota i? Där har du ingen kontroll över ljuset, förutom det befintliga ljuset som du inte får glömma är väldigt viktigt också.
 
Så det finns 4 stycken manuella lägen på din systemkamera!
 
 
M - Manuellt Mode
P - Priority Mode
S - Shutter speed Mode
A - Aperture Mode
 
Manuellt läge ställer du in på bländare och slutartid!
Här har du möjlighet att exprimentera med ljuset hur mycket du vill!
 
Slutartid är hur länge du vill att spegeln inne i kamera ska vara öppen och ta in ljus, ju längre slutartid du har desto mer ljus kommer det in, och ju kortare slutartid du har ju mindre ljus kommer det in, men då tas bilden snabbare också och du kan få ett objektiv helt fast på bild, även fast objektet rör på sig!
 
Bländare är en makapär som du reglerar efter hur mycekt ljus du vill ha in i kameran. f/1,8 är stor öppning, kameran tar in mycket ljus och bakrunden blir oskarp. Vid t.ex f/11 tar den in mindre ljus men bakrunden blir desto skarpare! Mindre bländare är bra vid Lanskapsbilder, Större bländare är bättre vid tex porträtt!
 
Åter till inställningarna!
 
Priority Mode är när kameran ställer in både bländartid och slutartid efter ljuset ute och kameran skapar rätt exponering, kan räknas som ett automode men med mer möjligheter!
 
Shutter speed Mode väljer du bara slutartid, och bländaren ställs automatiskt in efter slutartiden! Används mycket vid sport när du vill kunna frysa objektet, vid 1/1000 fryser du objeket. Vid 1/15 släpper du in mer ljus men måste hålla kameran extremt stilla för att få en bra bild! därför har du stativ! När du har på så lång slutartid är ett bra tips att höja ISO
 
ISO är en inställning på kameran där du ställer in HELHETEN av allt ljus som kommer in! ju mer ISO du har desto mer ljus tar kameran in och du kan frysa objekt även vid lång slutartid! Tänk på att bilden blir brusigare ju mer ISO du har! Det är oftast där dom olika kamerorna skiljer sig!
 
Aperture Mode är när du ställer in bländaren själv, och slutartiden anpassas efter det bländarantal du har valt!
 
 
 
 
Sådär! Det var lite grunder, självklart finns det en MASSOR av sidor som förklarar detta på ett mer pedagogiskt sett än vad jag gör! Men jag försökte så gott jag kunde :) Sök bara på alla dom här orden som jag har berättat om så finns det hur mycket som helst att läsa! Det var så jag lärde mig allt från början.
 
Hoppas ni lärde er någonting och har ni några frågor ställ dom här under i kommentarsfältet!
 
 
 
2009-11-03 @ 16:00:00 Fotokurser Permalink

Trackback