Namn: Fredric Johansson
Bor: Stockholm
Sysselsättning: Fotograf,musiker. Säljare på Teknikmagasinet

I min blogg så skriver jag om mitt liv där jag hinner med både det ena och det andra. Jag har mitt egna företag som fotograf, spelar i bandet Surviving the charade och jobbar på Teknikmagasinet i Stockholm

När ska all mainstream försvinna!?

Sitter och kollar igenom en massa fotobloggar, och helt seriöst, VARFÖR måste alla vara så mainstream. Jag vet att jag har tagit upp det här i min blogg förut, men har ni tänk på att alla små fotobloggar som har runt 400-600 prenumeranter BARA har bilder på blommor med sina 50 fast objektiv. MAINSTREAM MAINSTREAM MAINSTREAM

fan....våga sticka ut från mängden med era bilder, försök hitta egna objekt, egna vinklar, egna ljussättningar!

Man är ingen duktig fotograf för att man kan fota blommor, bara brist på kreativitet och för att man själv ska passa in bland alla andra fotobloggar


End of that story - nu vet ni vad jag tänker i alla fall

Jag tänkte börja med lite information under mina bilder med EV

Objektiv, ljussättning, redigering! inställningar osv..

Det låter väll bra ;)

2009-07-13 @ 23:08:53 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: sophie

Åh vad jag håller med. Åh vad jag håller med. Jag vet inte vad man kräver för att kalla sig fotoblogg, men det verkar vara en systemkamera och en trädgård.

2009-07-14 @ 00:20:49
URL: http://partalitegranna.blogg.se/
Postat av: Dennis

Den nya infon om bilderna låter mycket intressant, ska bli roligt att följa det!



//Dennis

2009-07-14 @ 00:30:31
URL: http://dennisfoto.blogg.se/
Postat av: martin

Så sant så sant... Så jäkla tråkiga fotobloggar det finns, Min tes är att alla alldagliga trista människor har fått upp ögonen för foto i och med canon och nikons billiga kameror. Så istället för att blogga om sina tråkiga mode"fynd" från hm och weekday så bloggar man om sina efterapningar av blommor och ritar hjärtan med lång slutare.



antar att du vet vem Terje Hellesö är? men där har vi en kille som kör sitt eget race! och han är en av världens mest ansedda och renommerade fotografer... lite annat en blommakron.



Keep on doin what you do!



2009-07-14 @ 00:39:30
Postat av: f e l i c i a

hej, jag har funderat lite nu på kamera, nikon d5000 är det ett bra val tror du ? :)

2009-07-14 @ 01:37:36
URL: http://feliciablomqvist.blogg.se/
Postat av: f e l i c i a

hej, jag har funderat lite nu på kamera, nikon d5000 är det ett bra val tror du ? :)

2009-07-14 @ 01:37:39
URL: http://feliciablomqvist.blogg.se/
Postat av: Henke!

WORD!

2009-07-14 @ 14:31:16
URL: http://hengus.com
Postat av: Frida

Å andra sidan har väl alla sorters fotografi lika stor rätt att existera, vare sig alla håller på med det eller inte. Att majoriteten av andra fotobloggar skulle köra ett race liknande ditt gör ju inte dig till en sämre fotograf.

Framförallt är väl att fota blommor något slags avstamp in i övrigt fotograferande. Bara för att man är där eller gör som många andra ska man inte behöva höra att man är inte är en duktig fotograf utan har brist på kreativitet och vill passa in bland andra fotobloggar.

Jag är trött på människor som ser ner på andra för att de inte gör samma sak som de själva gör.

2009-07-14 @ 16:44:49
Postat av: M A D E B Y M E- F O T O

Jag vet precis hur det är, tänker precis samma saker, dom kan ta en helt vanlig bild, få flera kommentarer " Snygg bild Fan vad snygg" osv osv. Man blir ganska uttråkad på sådana, och själv så försöker man men får fan inga kommentarer..

2009-07-14 @ 17:05:18
URL: http://madebyme.tjofs.se
Postat av: Amanda

Jag håller med Frida, dessutom borde du verkligen inte klaga på deras "50 fast objektiv" då det varken är kameran eller utrustningen som gör fotografen till en bra fotograf.



Här förlorade du en prenumerant!

2009-07-14 @ 20:17:29
Postat av: Fredric

Amanda och Frida,

Tiita runt på alla fotobloggar som kommer ni se mönstret, jag har inte klagat på något 50 fast objektiv :S jag har själv ett och tycker det är ett skitbra objektiv. men det skadar inte att försöka att byta objekt från blommor eller hur....



2009-07-14 @ 20:43:06
URL: http://bloggfji.se
Postat av: StefanP

Vad trött jag blir på sådana här inlägg! För det första så finns det INGEN som tvingar någon att läsa någon blogg, tycker du att en blogg är mainstream...sluta läs. Så länge folk tycker det är roligt att ta kort på och kommentera blommor så förstår jag inte felet.



Uppenbarligen så tilltalar bilder på blommor fler än vad dina bilder gör. Jag kan förstå hur du tänker, men inte alls att du kan störa dig så på det att du till och med måste kritisera det.



Du får kanske försöka nå den målgrupp som tycker om dina bilder på ett bättre sätt.

2009-07-15 @ 21:29:44
URL: http://stephot.blogspot.com
Postat av: EMMA

Det är ju därför jag gillar din blogg! dina bilder är annorlunda och kreativa och sjukt härliga att titta på! keep up the good work :)



(fast du fick mig att skämmas för mitt lilla mainstream-objektiv...)

2009-07-17 @ 14:47:39
URL: http://holdens.webblogg.se/
Postat av: Nilla

Fattar precis! Kan väl inte säga att jag inte gör detsamma, med tanke på att jag snart ska köpa ett 50 fast... Men när kreativiteten kommer igång på riktigt tänker jag fan göra nåt roligt med kameran! :D

2009-07-19 @ 20:19:44
URL: http://aliveatlast.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback