Namn: Fredric Johansson
Bor: Stockholm
Sysselsättning: Fotograf,musiker. Säljare på Teknikmagasinet

I min blogg så skriver jag om mitt liv där jag hinner med både det ena och det andra. Jag har mitt egna företag som fotograf, spelar i bandet Surviving the charade och jobbar på Teknikmagasinet i Stockholm

Svaren från frågestunden!



1. Vad tycker du är det roligaste fototillbehöret?

Det "roligaste" måste vara fjärrutlösaren. Då kan man få med sig själv på bilden och det är ju aldrig fel haha.


 
2. Favoritobjektiv?

Jag har aldrig använt mitt favoritobjektiv eftersom jag tycker att riktigt mycket vidvinkel är snyggt som sigmas 10-20
men annars är det nog 50 fast :)


3. När köpte du din D300?

Hmm....precis innan sommaren har jag för mig :) jag fick min första systemkamera förra julen och har under den tiden växt ifrån nybörjarkamrorna så jag kände att jag behövde en kamera som hade mer möjligheter och som kunde lära mig mer än vad jag visste.


4. Är du nöjd med din kamera i nuläget eller börjar du bli sugen på fullformat? (tex D700 eller D3?)

Jag är jättenöjd med min Nikon D300 men jag är självklart sugen på fullformat! Nikon D3x skulle inte sitta fel men det är pengarna som hindrar...Dessutom behöver jag inte bättre än vad jag har nu, så pass duktig är jag inte ännu :)


5. Du har tagit många porträtt - alla väldigt fina och personliga. Är det något av ett motiv som du favoriserar? Som du gillar att fota så där lite extra? Porträtt? Eller är du väldigt mångsidig av dig och tycker om att fota näst intill allt?

I helhet är jag väldigt mångsidig av mig eftersom jag tycker det är kul att fota allt möjligt. Men människor är klart det roligaste, en glad, en ledsen, en sur. Det är så kul att försöka förmedla personens uttryck med bara en bild och det är oftast ganska svårt :)


6. När väcktes ditt intresse för foto, eller har det alltid funnits där?

Jag har alltid varit en mediaperson, jag älskar filmer och jag är musiker själv. Mitt intresse för foto har nog allti funnits där inne men jag upptäckte att det var något för mig för cirka ett och ett halvt år sedan, och nu har jag bestämmt mig för att jag vill hålla på med det i framtiden så det är det jag kämpar för nu.

7. Tjaaoh. du skrev ju om att du fixat praktikplats, går fortfarande bara i tvån men har redan ångest över hur jag skall fixa sedan D: anyway, undrade lite bara hur du gick till väga och om det är/tror det kommer bli schyst

Saken är denna. Jag skulle egentligen bli gitarrbyggare men upptäckte i årskurs två i gymnasiet att det inte var något för mig. Jag går på ett hantverksgymnasium och frågade ifall jag fick byta inriktning till foto istället och eftersom jag skulle börja trean så var det okej :) och eftersom min skola är uppbyggd så att man praktiserar i tre veckor och är i skolan en vecka så börjar vi söka en fotograf som kunde ta imot mig, och tro mig, det är nästa inga som tar imot lärlingar! det är en hård branch så jag blev sjukt glad när thomas kunde ta imot mig! och jag har redan lärt mig en massa och han är hur skysst som helst. Till dom som vill bli fotografer så är pratikplats/assistent en perfekt väg in i branchen enligt mig.

8. Bästa tipset för att bli en bättre fotograf?

Oj! Svår fråga. Var ute och fota så mycket som möjligt och lär dig känna din kamera och om du hittar ett objekt du vill fota. ta bild på objektet i en massa olika vinklar. Själv tycker jag att vinklar betyder grymt mycket för en bra bild! Sen att träna en massa i photoshop :)

9. Hur kom du igång med fotandet, på riktigt? "karriären"?

Jag känner inte att jag har någon karriär, än iallafall! jag kämpar på att få en och kommer lägga ner en massa tid på att bli en bättre fotograf, men annars så har jag fått jobb genom myspace och genom kompisar. men bra PR är viktigt!!!



Det var alla frågor och svar :)
Jättekul att ni ställde några frågor iallafall
Nu ska jag och min flickvän kolla på film och sova för imorgon ska jag åka en och en halv timme ut till min lärlingsplats.
Ciao <3
2009-02-15 @ 22:18:18 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: gunnbritt

jag tycker inte att du ska säga att det är frågestund om du inte kan svara på alla frågor. Jag känner mig kränkt och utanför eftersom jag inte får vara med i eratt "fotogäng" :(

2009-02-16 @ 18:03:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback